Radioamatersko putovanje po Americi (Tennessee Contest Group, W3LPL and ARRL HQ)

Radio amateur journey across America (Tennessee Contest Group, W3LPL and ARRL HQ) (English)

DSC02870Zbog usavršavanja u svom poslu otišao sam sredinom veljače 2014. u Sjedinjene Američke Države, u gradić Oak Ridge u državi Tennessee. Usavršavanje je bilo u centralnom dijelu države Tennessee, u mjestu koje je nastalo tijekom 1943. godine. Na tom mjestu je do 1943.  godine  bila ledina sa dvije zapuštene farme, puno blata i divljina. U svega par mjeseci tu je napravljen grad ograđen bodljikavom žicom od oko 70 000 stanovnika koji su svi zajedno radili samo jedan jedini proizvod u sklopu projekta Manhattan. Nakon godinu i pol rada proizvod je napravljen i isproban u pustinji u Novom Meksiku, a dva konačna proizvoda upotrijebljena su u kolovozu 1945. u japanskim gradovima Hirošimi i Nagasakiju. Nakon kraja 2. svjetskog rata grad je većinom napušten, ali su ostale mnoge institucije koje se bave zaštitom od zračenja kod primjene nuklearnih sustava i proizvoda.

Sastanak Tennessee Contest Grupe – TCG

S obzirom da u gradiću Oak Ridgeu nema nikakve mogućnosti da se iskoristi slobodno vrijeme, javio sam se voditelju Tennessee Contest Grupe, Nedu Swartzu K1GU, s kojim sam se često čuo u raznim natjecanjima. Ned, K1GU me dočekao na aerodromu u Knoxvillu i pomogao mi pri dolasku i preuzimanju auta. TCG nema svoje prostorije pa se članovi  TCG sastaju jednom mjesečno u nekom restoranu, pa je Ned dogovorio da se sljedeći sastanak TCG održi dok sam ja u Oak Ridgeu. Nekoliko dana nakon mog dolaska održan je sastanak najaktivnijih članova TCG-a. Članovi grupe žive na prostoru centralnog i istočnog Tennesseea, pa su jedan od drugoga udaljeni i po 100 km. Zbog toga se rad njihovog kluba, koji radi kao član ARRL-a, sastoji u povremenim druženjima. Uglavnom se radi o večerama na kojima se dogovora organizacija ARRL akcija, kao što su sustav veza u slučaju opasnosti, te povremenih aktivnosti, poput rada pod specijalnim oznakama ARRL. Ove godine radili su kao W1AW/4 povodom 100-te godišnjice ARRL.

Slika 1

Tennessee Contest Group
Patrick W4PV, John N8UM, Ned K1GU and Petar 9A6A

Ostale aktivnosti te grupe su rad u većini svjetskih natjecanja te povremena suradnja sa školama za obuku novih operatora. Na večeri i ugodnom druženju u plovećem restoranu na rijeci Tennessee bili su prisutni John N8UM, Patrick W4PV, Ned K1GU i ja. Razmijenili smo QSL-ke ali i mnoga iskustva  u organizaciji TCG-a i radu u natjecanjima.

Rad u ARRL SSB natjecanju u ekipi W3LPL 

Slika 2

9A6A in ARRL SSB 1014 Contest as W3LPL

Usavršavanje mi je trebalo završiti u petak 28. veljače oko 12 sati, a u 19 sati je započinjalo ARRL SSB  natjecanje. Zbog toga sam se javio našem prijatelju Charliu NF4A. Charlie skoro svake godine dolazi u Zagreb da bi radio s nama u 9A1A ekipi ARRL SSB natjecanje. Zamolio sam ga da provjeri da li bih ja mogao svratiti do koje od jačih ekipa za vrijeme ARRL  natjecanja. Poslao je e-mail svom prijatelju Timu  K3LR, međutim Tim mu je odgovorio da za vrijeme natjecanja ne prima goste, jer se mora usredotočiti na borbu sa svojim žestokim konkurentima, ekipom W3LPL. Zbog toga sam se javio direktno Franku Donovanu W3LPL kojeg nisam nikada upoznao, ali smo nebrojeno puta radili u natjecanjima. On mi je odmah odgovorio da sam ne samo dobrodošao kao gost, nego da dođem odmah iz Tenneseea, odmorim se malo i odradim cijelo natjecanje s ekipom W3LPL i budem njegov gost do ponedjeljka. Prihvatio sam njegov ljubazan poziv, te sam čim mi je u 12 sati završilo usavršavanje, krenuo prema W3LPL ekipi. Od Oak Ridge do Glenwooda u Marylandu, gdje se nalazi kuća Franka W3LPL ima oko 900 km. Krenuo sam iz Tennesseea preko Virginije i došao sam u Maryland. Bez obzira što sam vozio isključivo po autocesti Interstate-81 sa 3 do 4 trake, zbog ograničenja brzine stigao sam tek u 20 sati kod Franka W3LPL. Natjecanje ARRL SSB je već bilo započelo, pa sam odmah po dolasku i pozdravljanju cijele ekipe počeo raditi kao drugi operator na 160 m. Nije baš bilo neke gužve, pa smo napravili samo par veza. Nakon toga otišao sam spavati, jer je Frank odredio da odradim cijelo natjecanje na 15 m. Na svim opsezima kod rada u Multi/Multi kategoriji  na stanici W3LPL rade po dva operatora. Na svakom stolu za pojedini opseg nalaze se dvije radio stanice, dva računala, linearno pojačalo te komande za rotiranje stupova ili antena. Desni operator je glavni i njegovu frekvenciju vide svi u mreži, a lijevi je skupljač množitelja i svega ostalog što nije odrađeno. Drugi operator cijelo vrijeme ima stanicu na prijamu, pa i kad glavna stanica emitira, budući da se u trenutku odašiljanja glavne stanice ulaz prijamnika automatski prebacuje na pomoćnu antenu. Te pomoćne antene su dovoljno fizički udaljene da nema opasnosti za ulaz prijamnika, niti ima puno smetnji već desetak kHz od signala glavne stanice. Kad se želi odraditi  neki množitelj, dovoljno je stisnuti pedalu i pomoćna stanica ide na predaju i u tom trenutku se isključuje glavna stanica da ne može ići na predaju. Treba malo vremena da se operator navikne na to, ali vrlo brzo sam se uklopio u sustav. Prvih par sati u subotu ujutro radio sam kao drugi operator i pokupio puno množitelja, dok se nisam naviknuo na njihov sustav. Nakon toga sam do kraja natjecanja radio kao glavni operator na 15m, točnije na 21 003.00 kHz. Ispod nas se ugurao K3LR na 21 000,5 KHz, pa sam imao dosta smetnji. Bilo je pravo uživanje raditi u natjecanju. Na 15m napravili smo 2200 veza i 137 množitelja. Najjače stanice iz Europe su bile 9A5W  i 9A1UN. I ostali naši operatori su bili sa jako dobrim signalima. U nedjelju ujutro prije otvaranja opsega, na 21 MHz sam čuo i popričao sa 9A5W. Tek pola sata nakon toga sam radio prve stanice iz Europe. Ukupan rezultat je bio najbolji do sada koji je ekipa W3LPL ikada ostvarila u ARRL SSB natjecanjima, ali nedovoljan za prvo mjesto koje je zauzeo K3LR.

Slika 3

W3LPL antenna system

Frank radi sa linearnim pojačalima koje je sam napravio prije oko 40 godina, sa jednom cijevi 3-1000Z. Sva pojačala daju najviše oko 1500W izlazne snage.  Ima dva ispravljača od kojih jedan napaja 4 pojačala, a drugi 2 pojačala. U podrumskim prostorima svoje velike i prekrasne kuće  uredio je prostoriju sa 6 stolova za 6 opsega, malu kuhinju, sanitarni prostor i  spavaonicu sa 8 kreveta. Većina operatora kod M/M rada su iz okoline Baltimora. Ekipa se sakupi prije natjecanja, donesu svoje stanice i rade natjecanje. Nakon toga svi pokupe svoje krpice i odu kući jer tamo natjecanja završavaju u 19 sati po lokalnom vremenu. Većinom rade sa FT1000MP, K3 Elecraft i FTdx 5000. Frank je kroz 20 godina rada sagradio 6 stupova visokih i do 50m, od kojih su neki rotirajući zajedno sa svim antenama na sebi, sa mnogo Yagi antena za više opsege. Za niže opsege ima kose dipole i sustav od 4 dipola za 160 m čija se glavna latica može zakretati promjenom faza napajanja. Za prijam koristi baverage antene za sve opsege (kao pomoćne antene za vrijeme odašiljanja) u 5 glavnih smjerova. Isto tako koristi i sustav 4 vertikalne antene za prijam koji je moguće usmjeravati faziranjem. Pokazalo se da taj sustav bolje radi na 160m nego beverage antene.
Cijela ekipa me primila jako lijepo i odmah sam se uklopio. Rad u natjecanju je bilo pravo zadovoljstvo. Raditi sa jedne od najjačih američkih stanica je pravo životno iskustvo.

Slika 6

Petar 9A6A and Frank W3LPL

Bez obzira što godinama radim  sa istom ili sličnom radio stanicom (FT 1000MP, K3 Elecraft ili FTdx 5000) i istim programom (Win-Test), i sličnim antenskim sustavima, ipak rad s one strane Atlantika ima posebnu draž. Malo je neobično raditi u ARRL natjecanju Europu, Japan i ostatak svijeta. I davati za razmjenu u natjecanju američku državu a ne snagu. Radio sam s mnogim stanicama iz Hrvatsko što mi je pričinjalo veliko  zadovoljstvo. Prvi puta sam čuo kako izgleda naš signal iz 9A1A (9A5W) s one strane. Snimio sam video i audio snimku nekoliko naših stanica (9A5W, 9A5BWW, 9A1UN) i objavio sam snimku na Youtubeu. Zbog ubrzanog približavanja velike snježne oluje otišao  sam po jakoj kiši u hotel u pedesetak kilometara udaljenog Baltimorea.  Nisam želio ostati blokiran par dana kod Franka, jer sam morao krenuti 300 km sjevernije u New York. Ujutro sam se stvarno našao blokiran zbog 20 cm snijega i temperature oko -15C. Već popodne Baltimore je bio očišćen pa sam se mogao prošetati po centru. Drugo jutro sam otišao u New York.

Posjet ARRL-u

Planirao sam ostati par dana u New Yorku, pa sam imao vremena prihvatiti poziv Davea Sumnera K1ZZ, glavnog tajnika ARRL i bivšeg tajnika IARU-a da ga posjetim. ARRL HQ, američki radioamaterski savez nalazi se u gradiću Newington u državi Connecticut, oko 200 km sjeverno od New Yorka. Krenuo sam rano ujutro sa Manhattna preko Bronxa sjevernom autocestom preko New Havena do Newingtona.
Slika 7Glavni tajnik  ARRL HQ, Dave Sumner K1ZZ javio mi je da dođem tijekom jutra u prostorije ARRL da bi imali dovoljno vremena za obilazak ARRL-a, te za razgovore i  razgledavanje ARRL-a. Na ulazu u ARRL HQ me dočekala ploča sa natpisom:  Welcome Petar 9A6A.  Dave me primio u svojoj kancelariji. S obzirom da često dolazi u ove naše krajeve, a prošle je godine bio sa suprugom na ljetovanju na Murteru, te u posjeti natjecateljskoj lokaciji ekipe 9A1A, Dave je dobro upoznat sa situacijom u ovom dijelu svijeta.  U dugom razgovoru razmijenili smo mnoge informacije o stanju radioamaterizma u Hrvatskoj, HRS-u i ovom dijelu svijeta. Razgovarali smo o situacija oko Z6 i priznanja Kosova od strane ARRL i o potencijalnoj situaciji na Krimu. Prisjetili smo se regionalnog IARU sastanka na Murteru 2005 gdje je i počeo ozbiljniji ulazak Hrvatske u međunarodnu aktivnost u IARU Regije 1. Murter mu se toliko svidio da je prošle godine doveo suprugu na ljetovanje i iznajmio kuću. Pogled s prozora na Murter tiskan je na njegovoj QSL karti 9A/K1ZZ.  Rezultat tog prvog regionalnog IARU sastanka na Murteru je da je Hrvatska dobila organizaciju Generalne skupštine IARU Regije 1. 2008. godine, da imamo člana izvršnog odbora IARU Regije 1 u tri mandata, te da je tu započelo uspješno rješavanje problema pozivnih oznaka i rada u Bosni i Hercegovini. Također su tu započeli razgovori da Hrvatska dobije DXCC managera. Na žalost pri tome sam se prisjetio izraženog zgražanja većine sudionika Generalne skupštine IARU regije 1 održane u Cavtatu, da meni kao idejnom začetniku i organizatoru svih tih aktivnosti, tadašnje vodstvo HRS-a zabrani pristup svim službenim dijelovima Generalne skupštine, što dovoljno govori o njihovom mentalnom sklopu i civilizacijskoj razini. Dave je izrazio veliko zadovoljstvo što je uspješno riješen problem pozivnih oznaka u Bosni i Hercegovini, te na veliku aktivnost hrvatskih radio amatera te velikom broju 9A radio amatera na sljedećem WRTC natjecanju koje će se održati u Americi.

Slika 15

ARRL HQ

Nakon razgovora i zajedničkog ručka,  Dave me proveo i upoznao vrlo detaljno sa ustrojem i načinom rada ARRL te sa većinom od oko 100 zaposlenih koji tu rade na raznim poslovnima i odjelima.
Hiram Percy Maxim W1AW osnovao je 1914. ARRL (American Radio Relay League). To je krovna nacionalna udruga radioamatera u SAD-u. Kao trajnu uspomenu na Hiram Percy Maxima ARRL koristi njegovu pozivnu oznaku W1AW kao pozivnu oznaku centralne stanice ARRL-a.  Ove godine ARRL koristi pozivnu oznaku W100AW u čast 100-te godišnjice ARRL-a. Danas, s više od 161.000 članova, ARRL je najveća organizacija radioamatera u svijetu. Misija ARRL se temelji na pet glavnih stupova:  javna služba, propagiranje, obrazovanje, tehnologija i članstvo. Od prosinca 1915. ARRL izdaje QST, časopis koji izlazi jednom mjesečno i služi za obavještavanje članstva o najnovijim radio amaterskim temama i informacijama.  U posljednjih nekoliko godina QST izlazi i u elektroničkom obliku.
Ukupan godišnji prihod koji ARRL prikupi iznosi oko 16 milijuna dolara. Rad ARRL temelji se većinom na godišnjoj i trajnoj članarini, te na donacijama pojedinaca kojima država time priznaje smanjenje poreza, te od izdavačke i promotivne djelatnosti. Prosječno se godišnje izdaje oko 26 000 novih licenci i oko 10 000 polaganja ispita za višu klasu. Postoji i određeni trend osipanja članstva pa ARRL ima oko 160 000 članova. Posljednjih nekoliko godina ima blagi trend rasta članstva od oko 1% godišnje. Ukupan broj do sada licenciranih američkih radioamatera u FCC bazi podataka iznosi oko 710 000. Od toga ima preko 345 000 sa položenom Tehničkom klasom, 163 000 sa Generalnom klasom i preko 130 000 sa Ekstra klasom. Ukupan broj radio klubova članova ARRL-a kreće se oko 2300. U glavnoj zgradi ARRL-a nalaze se kancelarije vodstva ARRL-a, QSL biro (slika),  DXCC ured, laboratorij za mjerenja i servise radio amaterske opreme (slika), muzej stare radio amaterske opreme , redakcija časopisa QST, NCJ i QEX, redakcije  Hadnbooka te ostale literature koje izdaje ARRL. Postoji odjel za edukaciju i organizaciju ispita, odjel za odnose sa FCC, laboratorij za praćenje i mjerenje signala na opsezima, odjel za izdavanje i dizajn diploma te odjel za odnose s javnošću. Odlično je organiziran sustav mreže za opasnost, koja je djelovala u većini  kriznih situacija pri elementarnim nepogodama. ARRL organizira on-line tečaj „Uvod u komunikacije u slučaju opasnosti“ kao njihov standardni program edukacije za radio amatere volontere koji su voljni pomoći u kriznim situacijama u vlastitom okruženju kad lokalna komunikacijska infrastruktura zakaže.

ARRL QSL Bureau

ARRL QSL Bureau

U ARRL QSL birou vidio sam da je pretinac sa QSL kartama za Hrvatsku jako dobro ispunjen.

ARRL QSL bureau, 9A pretinac

ARRL QSL bureau, 9A pretinac

Godišnji promet QSL biroa koji pokriva isključivo međunarodnu suradnju iznosi oko 1,5 milijuna QSL karata. Od 1935.godine ARRL DX Century Club (DXCC) program je jedan od standarda koji pokazuju operatorske sposobnosti i tehničku kvalitetu radioamatera u cijelom svijetu. Baza podataka Logbook of The World ima oko 467 milijuna upisanih dvosmjernih kontakata (QSO-a) i oko 82 000 izdanih licenci za rad sa LotW. ARRL kao organizator nekoliko velikih međunarodnih natjecanja, godišnje prikupi prosječno oko 26 000 logova. Nakon obilaska glavne zgrade Dave me odveo u manju zgradu građenu tridesetih godina prošlog stoljeća koja se nalazi ispred glavne zgrade. Oko te zgrade nalaze se stupovi sa antenskim sustavima. U toj zgradi su radna mjesta sa radio stanicama, pojačalima i računalima za rad na svim opsezima.

Petar 9A6A operate W100AW

Petar 9A6A operate W100AW

Tu se nalazi i cijeli zid radio stanica i pojačala koji su spojeni tako da ARRL može istovremeno na svim amaterskim opsezima odašiljati telegrafijom informacije za svoje članove za cijelu Ameriku.  Dave me ostavio na jednom radnom mjestu gdje sam isprobao rad na 14 MHz. Radio sam pod specijalnom pozivnom oznakom W100AW, koja se koristi prigodom 100-te godišnjice ARRL-a  (1914. – 2014.). U nešto manje od sat vremena rada imao sam veliki pile-up i odradio sam stotinjak veza sa stanicama većinom iz Europe, ali sa samo dvije hrvatske stanice.  Morao sam prekinuti rad iako me zvalo stotinjak stanica, jer je ARRL morao početi emitirati službene informacije za svoje članove.
Pri obilasku ARRL-a sreo sam Harolda Kramera WJ1B, glavnog operativnog direktora ARRL, kojeg sam upoznao u Friedrishshafenu. Harold me podsjetio da sam s njim tada razgovarao o mogućnosti da Hrvatska dobije DXCC managera, što je godinu kasnije uspješno realizirano.

Dave K1ZZ and Petar 9A6A

Dave K1ZZ and Petar 9A6A

Nakon cjelodnevnog boravka u ARRL-u oprostio sam se od Davea i ostalih zaposlenika ARRL-a  i zahvalio mu na izuzetnom gostoprimstvu. Imao sam veliku čast biti gost najveće i najbolje organiziranog radio amaterskog saveza u svijetu i raditi pod specijalnom pozivnom oznakom prigodom njihove 100-te godišnjice. Navečer nakon posjeta vratio sam se u New York. Time je završio moj radio amaterski boravak u Americi i nastavio se neamaterski dio boravka.  Nakon boravka u New Yorku otišao sam par dana u Washington i vratio se u Zagreb.

DSC03429

Home sweet home, flight Washington – Paris, Airbus 380 – 800

By Petar Milicic

Leave a Reply

